Årboka

ÅRBOKA

Årboka legges ut for salg på en rekke steder i alle kommunene før jul.

- kan også bestilles hos

kasserer Terje Hildonen,

tlf 90 85 94 22

Kto nr til  Nord-Troms Historielag 4740 2110313

Årboka koster 250 kr

Menneske og miljø

i Nord-Troms

Redaktør:   Jan R. Olsen

Redaksjonsmedlemmer:

Kvænangen:  Jan Helge Jensen

Nordreisa   :  Pål Fredriksen

Skjervøy    :  Helge Guttormsen

Kåfjord      :  Gudbrand Brustrøm

Lyngen       :  Rolf Magne Hansen

Storfjord     :  Hege Koth Furnes

Stoff til Årboka  kan sendes til      jan@janrolsen.no

eller pr post til

Jan R. Olsen, Rismovegen 25, 9151 Olderdalen

Du kan også ta kontakt med kommunerepresentanten din ovenfor dersom du trenger hjelp.

Frist for innlevering er 1. september

Årboka har nå egen side på FaceBook:

Den nye årboka er nå kommet! 2023-utgaven er nesten like innholdsrik som året før med hele 208 sider. Les blant annet om kvinnen som ble halshogget for spedbarnsdrap, åtteåringen som mister far, bestefar og onkel på fjorden, brua som ble sprengt i kraftverksprotest, fotballeventyret rundt Lyngenfjorden, mellomriksveien som aldri ble bygd, Trond Sandelins eventyrlige idrettsliv + mye mye mer!

Boka er i salg på butikker og bokhandler. Den kan også bestilles fra kassereren (hildonen@online.no), og koster 250 kroner. Medlemmer får den gratis og portofritt tilsendt.

ÅRBOK 2023

Hvis du klikker på bildene finner du opplysninger om de siste årbøkene....

Redaktøren

Jan R. Olsen

Slik så den første årboka ut

Årbok 2001

Årbok 2015

Årbok 2018

Jeg ble litt overrasket da Tore Figenschau ringte meg en dag og spurte om jeg ville bli redaktør for årboka. Men selv om han advarte meg om at det ville bli mye jobb og at høsten ville bli ekstremt hektisk, så trengte jeg ikke så lang tid for å bestemme meg for å ta jobben.

Jeg har jo litt praktisk erfaring med forskjellige trykksaker, så det er jo en fordel når man skal være årbokredaktør. I fjor kom Nord-Tromskalenderen ut for 25. gang, og siden 2010 har jeg gitt ut seks bøker på eget forlag, i tillegg til å produsere boka Mattradisjoner i Nord-Troms. Og med 15 års fartstid i lokalavisa Framtid i Nord, så har man skrevet noen tusen artikler opp gjennom årene.

Bøkene mine handler mest om naturen, men en bok skiller seg ut. «Før og nå - en tidsreise i Nord-Troms» handler om hvordan det så ut før, og hva som har endret seg. Det var en interessant jobb å forske i gamle bilder, og prøve å finne opplysninger om hva som var før, og hva som har endret seg underveis.

Til daglig driver jeg mitt eget firma med base i Olderdalen i Kåfjord, som fotograf og skribent der jeg tar forskjellige fotorelaterte oppdrag. Jeg er mye ute på tur året rundt, og er ofte på topptur og da helst på ski. I tillegg til å ta mye bilder, blir det mer og mer filming på turene.

Nord-Troms er og blir mitt område, og jeg beveger meg sjelden utenfor de seks kommunene i regionen. Her er fortsatt mange områder jeg ennå ikke har vært på, eller steder som man mer enn gjerne besøker igjen.

Jeg ser fram til noen spennende og interessante år som redaktør i årboka, og både håper og tror jeg skal klare å utvikle produktet til å bli enda bedre.

Litt historikk om Årboka

Kjell V Andersen, Sørstraumen

Walter Karlsen, Burfjord

Ragnhild Enoksen, Kjækan

Ivar Vangen, Storslett

Einar Elvestad, Sørkjosen

Bjørn Aage Krane, Storslett

Jan M Johannesen, Lauksletta

Carl J Bentsen, Lauksletta

Ernst Isaksen, Arnøyhamn

Torfinn Berg, Skjervøy

Hans M Scheldrup, Olderdalen

Anne R Johansen, Skjervøy

Årboka ble stiftet 16. mars 1975 på Storslett. Initiativtaker var Anders O. Hauglid, og de første årene var det bare de fire nordligste kommunene som var med. Lyngen og Storfjord kom med senere.

Hauglid var også årbokas første redaktør, og disse var de første årbokmedarbeiderne:

Fotomedarbeidere var Nordreisa cameraklubb: Arvid Holmgren, Oksfjord, Ingjald Haugland, Storslett, Lars Larsen, Storslett.

Den første årboka ble gitt ut av Lokalhistorieutvalget i Kvænangen, Lokalhistorieutvalget i Kåfjord, Skjervøy Historielag og Nordreisa Folkeakademi Lokalhistorieutvalg

I 1977 ble Nord-Troms Historielag stiftet, og siden da har dette laget stått for utgivelsen av årboka.

Disse har vært redaktører:

Anders O. Hauglid, Kjell Skog, Reidun Mellem (to perioder), Carl Johan Bentsen, Lene Antonsen, Anja Sommerbakk Olsen, Leif-Harry Hansen og Tore Figenschou.

- og fra 2021 heter redaktøren Jan R. Olsen.

De første årbøkene ble gitt ut i A4 format, men fra 2001 valgte man å endre formatet for å få boka mer "bokhyllevennlig".

Fra 2015 valgte man igjen å gi ut boka i A4-format, men etter tre utgivelser er formatet endret tilbake igjen.

I Årboka 2010 har Anders Ole Hauglid skrevet en artikkel han har kalt

I begynnelsen –

”Menneske og miljø i Nord-Troms”

- min historie -